Laatste meters offshore leiding voor Porthos gelegd, volgende fase van start
14 augustus 2025 – De aanleg van de offshore pijpleiding voor Porthos heeft een belangrijke mijlpaal bereikt. Het pijplegschip Lorelay van Allseas heeft de laatste meters van de circa twintig kilometer lange zeeleiding op de bodem van de Noordzee gelegd. Daarmee is de aanleg van het leidingtraject tussen het compressorstation op de Maasvlakte en het offshore platform P18-A voltooid.
Aansluitend is de volgende fase gestart: het trenchen. Tijdens deze fase graaft men sleuven in de zeebodem, waarin de pijpleiding wordt begraven. Dit zorgt voor extra bescherming tegen bijvoorbeeld stroming.
In het voorjaar trok de projectorganisatie de offshore leiding vanaf de zeewering door naar land. Daarna begon het leggen van het traject over de zeebodem. In totaal zijn ongeveer 1.600 offshore buizen geplaatst. De buizen zijn voorzien van een kunststof isolatiecoating, die helpt om de CO₂ op de juiste warmte te behouden tijdens het transport ervan.
Opslag van CO₂
Het Porthos-project richt zich op de opslag van CO₂ van de Rotterdamse havenindustrie in voormalige gasvelden onder de Noordzeebodem. De offshore leiding is naast de onshore leiding een belangrijk onderdeel van het project. De leiding zal vanaf 2026 jaarlijks 2,5 miljoen ton afgevangen CO₂ vanaf Pernis, via de Maasvlakte, transporteren naar het platform op zee, van waaruit het gas wordt geïnjecteerd in de velden waaruit voorheen aardgas werd gewonnen. Hiermee wordt de uitstoot in het Rotterdamse havengebied met 10% verminderd. Dat levert een aanzienlijke bijdrage aan de klimaatdoelen voor 2030.
Beeld: Porthos
MEER NIEUWS
Burengesprek Botlek Europoort gaat opnieuw de wijk in!
15 mei 2026 - Na het succes van vorig jaar komt het Burengesprek Botlek Europoort ook in 2026 weer naar jou toe! We zijn benieuwd ...
Bedrijfsbezoek Climax Molybdenum 4 juni
1 mei 2026 - Op 4 juni 2026 (15:00-17:00 uur) vindt er een bedrijfsbezoek plaats bij Climax Molybdenum in Rotterdam. Een unieke kans om meer ...



