fbpx

Innovatieve schoonmaakrobot reinigt tanker tijdens ladingoperaties bij Vopak Europoort

Het onderwater reinigen van de scheepshuid van petroleumtankers is een operationele uitdaging die veel tijd en geld kost. Het bedrijf Fleet Cleaner introduceert een schoonmaakrobot die dit probleem oplost. De reinigingsinstallatie is ontworpen om veilig naast tankers te opereren tijdens hun laad- en losoperaties op de terminal of bij overslag van schip naar schip. Bij de Vopak Europoort terminal Rotterdam was afgelopen week de eerste succesvolle demonstratie van de schoonmaakrobot.

De schoonmaakrobot van Fleet Cleaner maakt gebruik van hogedruk water om aangroei van de romp bij schepen te verwijderen tijdens het laden en lossen in de haven. De verwijderde aangroei wordt opgevangen en verpompt naar een filterinstallatie aan boord van een werkschip waar het vervuilde water gefilterd wordt. De volledige operatie wordt uitgevoerd zonder duikers, en de robot wordt bestuurd vanaf het werkschip. Het is belangrijk om de romp van een tanker te reinigen, omdat dit het brandstofverbruik ten goede komt. Een tanker met een vervuilde romp verbruikt namelijk vijf tot 10 procent meer brandstof. Tijdens het reinigen is een schip echter uit de vaart en dat maakt de schoonmaak een kostbaar proces.

Future mindset van Vopak

Het is niet de eerste keer dat Vopak een nieuwe techniek op het gebied van scheepvaart ondersteunt, onlangs werd bij Vopak de eerste methanol bunkering wereldwijd uitgevoerd. Een future mindset zit in de bedrijfscultuur van Vopak. Het bedrijf kijkt altijd naar innovaties zowel op het gebied van veiligheid, efficiëntie als sustainability.

 

 

MEER NIEUWS

Euroliquids nieuwste lid Burengesprek Botlek Europoort

22 april 2024 - We stellen u graag voor aan het nieuwste lid van het Burengesprek Botlek Europoort: Euroliquids! Euroliquids is in 1989 door Kemira ...

Eerste boring Porthos is een feit

15 april 2024 - Op zaterdag 13 april was het zo ver, de eerste boring voor Porthos is een feit. Op de Maasvlakte is een ...