Informatievoorziening bij incidenten
23 december 2024 – Dat communicatie met de omgeving belangrijk is, daar zijn we ons bij het Burengesprek maar al te bewust van. Maar het belang van communicatie wordt nog veel groter bij een incident. Hoe sneller je informatie verkrijgt, hoe beter je kan handelen naar de situatie. Denk bijvoorbeeld aan het sluiten van ramen of deuren, of in de extreme gevallen zelfs evacueren. Effectieve communicatie bouwt vertrouwen op tussen bedrijven, hulpdiensten en de omwonenden. Wij krijgen met regelmaat de vraag vanuit omwonenden hoe zij het beste op de hoogte kunnen blijven bij incidenten. In dit artikel leggen we hier meer over uit.
Stel dat er een incident plaatsvindt bij een bedrijf in de Botlek-Europoort. Hoe kom ik dan als burger aan mijn informatie? Bedrijven in de regio Rijnmond die met risicovolle stoffen werken, zijn verplicht melding te maken van een incident. Dit doen zij aan de hand van een telefonische CIN-melding. CIN staat voor Centraal Incidenten Nummer. Via deze CIN-melding wordt in één keer politie, brandweer, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam en DCMR geïnformeerd. De CIN-melding geldt als startsein voor de communicatie die over het incident volgt. Maar naast dat een bedrijf melding maakt van een incident, kan een burger zelf ook melding maken bij de DCMR van een incident. Ook als een burger melding maakt, bekijkt de DCMR de situatie en ondernemen zij gericht actie.
Waar kan ik zoeken?
Bedrijven schakelen altijd met DCMR in het geval van een incident. Maar, hoe weet ik als omwonende dat er iets aan de hand is? Het liefst ben je zo snel mogelijk op de hoogte van een incident. Er zijn een aantal manieren om als omwonende zo snel mogelijk op de hoogte te zijn bij een incident. Puntsgewijs zetten wij een aantal betrouwbare bronnen op een rij.
- Rijnmondveilig
Om als bewoner op de hoogte te blijven, heeft Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond samen met DCMR Rijnmondveilig in het leven geroepen. Dit is een website én app waar alle meldingen die worden gedaan bij hulpdiensten terug te vinden zijn. Van brand in de buurt tot CIN-meldingen bij bedrijven. Hier kan je altijd checken of er meldingen zijn die relevant zijn voor jou. Bedrijven binnen het gebied kiezen er vaak bewust voor om de communicatie te laten verlopen via Rijnmondveilig, omdat zij ter plekke zijn bij het incident en ook de woordvoering op zich nemen. Zo hebben de bewoners altijd de beschikking over informatie vanuit de eerste hand. Naarmate er meer informatie bekend wordt over het incident, wordt de CIN-melding aangevuld, ook met eventuele acties die je als burger moet ondernemen. Denk aan het sluiten van ramen of deuren bijvoorbeeld. Zo weet je precies wat er aan de hand is óf was en welke acties je moet ondernemen. Rijnmondveilig is ook te volgen via social media, namelijk op X (voormalig Twitter), Facebook en Instagram. - Overheden en instanties
Daarnaast kiezen bedrijven ervoor om te communiceren met lokale overheden en instanties die burgers op de hoogte kunnen houden. Denk aan het schakelen met de lokale veiligheidsregio’s die het nieuws beheren en verspreiden, maar ook met omliggende gemeenten en dorps- en wijkraden die op hun beurt burgers kunnen informeren. Ook kan er bij grote incidenten in overleg met de overheden worden besproken om een NLAlert uit te sturen naar burgers, bijvoorbeeld met de oproep om ramen en deuren te sluiten. - Lokale media
Ook journalisten die werken voor lokale media houden de CIN-meldingen in de gaten om nieuws over incidenten te verslaan. Dit kan in de vorm van artikelen die worden aangevuld, of bij grotere incidenten in de vorm van een liveblog. Deze informatie delen zij niet alleen via hun website of in de krant, maar ook met regelmaat via de social media kanalen, zoals X, Facebook en Instagram. Hou vooral RTV Rijnmond, AD Rotterdam, Rodi en de Havenloods in de gaten voor het laatste nieuws. - Bedrijven in het gebied
Ook bedrijven delen nieuws over incidenten. Wij geven als tip om de bedrijfspagina’s online in de gaten te houden en zo nu en dan te kijken bij het laatst gepubliceerde nieuws. Veelal zijn bedrijven nog sneller met het delen van reacties en statements bij incidenten via hun social media kanalen. Ook geven de woordvoerders van deze bedrijven interviews aan media, waarin zij uitleggen wat ze op dat moment kwijt kunnen. - Burengesprek Botlek Europoort
Ook wij van het Burengesprek delen informatie over incidenten bij bedrijven. Afhankelijk van de informatie die bekend is, delen wij een post op social media. Zodra bedrijven uitgebreidere informatie delen, delen wij een aanvullend artikel op onze website. Denk hierbij aan onderzoeksresultaten of lessen die uit het incident gehaald kunnen worden.
Beeld: Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
MEER NIEUWS
Informatievoorziening bij incidenten
23 december 2024 – Dat communicatie met de omgeving belangrijk is, daar zijn we ons bij het Burengesprek maar al te bewust van. Maar het ...
Chane start met eerste inhouse mbo-programma voor operator C in de bulkterminalwereld
19 december 2024 – Chane vindt de ontwikkeling van haar medewerkers van groot belang en investeert hier graag in. Om deze reden is het bedrijf ...