fbpx

Huntsman dringt CO2 uitstoot terug dankzij nieuwe elektrische truck

Deze week nam Huntsman Corporation de eerste 50 tons zware elektrische trekker in Nederland in gebruik. Huntsman zet deze vrachtwagen in samen met Den Hartogh Logistics  voor het vervoer van polyurethaan in de Rotterdamse haven. Dit is de eerste vrachtwagen van dit formaat die in Nederland rijdt. Huntsman zet hiermee een belangrijke stap in het terugdringen van de CO2- uitstoot.

De elektrisch aangedreven trekker heeft dankzij de grotere batterij een actieradius van 150 kilometer. Daarnaast heeft hij een grotere trekkracht. Hij kan tijdens het laden en lossen snel worden opgeladen, wat hem geschikt maakt om de regio Rotterdam te bedienen. De truck is mede tot stand gekomen door ondersteuning vanuit het demonstratieprogramma DKTI 2 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. DKTI-transport ondersteunt een breed scala aan projecten voor duurzaam vervoer, waarvan de innovatie nog niet of nog maar pas op de markt is. De regeling richt zich op werktuig- of transportoplossingen met een lage of geen CO2-uitstoot.

Duurzame vervoersoplossingen

European Logistics Manager Leen Wendels van Huntsman is trots op het initiatief: “Wij zoeken als bedrijf altijd naar duurzame verbeteringen binnen ons goederenvervoer, zoals het vervoer via trein en binnenvaart, samen met ons uitgebreide netwerk van logistieke dienstverleners. Deze gezamenlijke proef met de E-truck is daar een nieuw en fantastisch voorbeeld van; een veelbelovend initiatief dat potentieel tot een grote omslag in de uitstoot van CO2 kan betekenen.”

 

MEER NIEUWS

Rubis Terminal verder als Tepsa Netherlands

16 juli 2024 – Rubis Terminal gaat verder onder de naam Tepsa Netherlands. De naamsverandering is onderdeel van de rebranding van het bedrijf. Het staat ...

Koole Terminals Group verder als Chane

26 juni 2024 - Koole Terminals Group gaat verder onder de naam Chane. Het bedrijf verzorgt de bulkopslag van vloeistoffen. De naamswijziging is een gevolg ...