fbpx

Bedrijven van Burengesprek nauw betrokken bij bouw Theemswegtracé

De onderbouw van het Theemswegtracé, de nieuwe havenspoorlijn in de Botlek , is zo goed als voltooid. Het Theemswegtracé is een ruim vier kilometer lang traject van een betonnen spoorviaduct en twee stalen boogbruggen. SaVe, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants, is verantwoordelijk voor de bouw van het betonnen viaduct, dat grotendeels langs en soms zelfs over de terreinen van de nabijgelegen bedrijven loopt, waaronder enkele deelnemende bedrijven van Burengesprek Botlek Europoort: Air Liquide, Vopak, Huntsman en Lyondellbasell. Een nauwe samenwerking tijdens de bouw was daarom van groot belang, om de veiligheid van de bouw, de bedrijven en de omgeving te garanderen. VolkerRail neemt het project nu over voor de aanleg van de zogenoemde bovenbouw, de sporen en technische systemen van de spoorlijn.

Goede bereikbaarheid en een goede verbinding met het achterland zijn van groot belang voor de haven van Rotterdam. Zowel over de weg als over het spoor en het water. Om die reden investeren Havenbedrijf Rotterdam, ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Europese Unie in een nieuwe spoorlijn in het Botlek Europoort gebied. Het nieuwe spoorwegtracé vervangt het oude spoor over de Calandbrug, die regelmatig open moest voor de scheepvaart en zo zorgde voor stremming van het treinverkeer.

Hechte samenwerking

Jeanette Quak, adviseur omgevingsmanagement voor SaVe, is blij met de hechte samenwerking die de bouwcombinatie met de betrokken bedrijven heeft. “Het bouwen op en nabij terreinen van petrochemische bedrijven vraagt om een strakke samenwerking en veiligheidsmaatregelen. Tijdens de bouw moet de bereikbaarheid en continuïteit van de bedrijven geborgd blijven en mag de veiligheid in het gebied nooit in het geding komen. Zo loopt er de verhoogde leidingenbrug van Air Liquide over het traject heen, waar met veel voorzichtigheid mee om moest worden gegaan. De aanleg van het tracé heeft veel van de betrokken bedrijven gevraagd, maar die hebben zich vanaf begin af aan ingezet voor een soepel verloop van de bouw. Vanaf het begin is het contact intensief en constructief geweest. De bouw is daardoor probleemloos verlopen, er zijn geen incidenten geweest.”

Gevolgen voor omwonenden

Ook voor omwonenden heeft de aanleg van het nieuwe traject gevolgen. Zo moest de Calandbrug diverse keren worden afgesloten. Maar bewoners van Rozenburg zijn blij met het nieuwe traject, zij zullen door het verleggen van het spoor minder overlast ervaren van goederentreinen op de Calandbrug. Bewoners van Zwartewaal maakte zich wel zorgen over geluidsoverlast van het nieuwe spoor. Dit wordt echter voorzien van maatregelen om geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken, zoals hoge zijwallen met geluidswerende bekleding. Het Theemswegtracé loopt vanaf de Merseyweg over een verhoogd spoorviaduct langs de Theemsweg en via de Neckarweg tot aan de Moezelweg. Het spoor passeert twee boogbruggen (bij de Thomassentunnel en de Rozenburgsesluis) en sluit ter hoogte van de A15 weer aan op de bestaande spoorbaan.

In deze video kun je zien hoe het Theemswegtracé gebouwd werd. Meer informatie over de spoorlijn kun je vinden op www.portofrotterdam.com/theemswegtrace

MEER NIEUWS

Air Products en Air Liquide betrokken bij Nederlandse project voor CO2-reductie Porthos

orthos, het project voor CO2-afvang en opslag in Rotterdam, ligt op koers. Vanaf 2024 zal jaarlijks 2,5 miljoen ton CO2 van de industrie worden opgeslagen in lege gasvelden onder de Noordzee. Eind vorig jaar hebben vier bedrijven, waaronder Air Liquide en Air Products, samen ingeschreven voor in totaal 2 miljard euro uit de SDE++-regeling (subsidie voor bedrijven die willen investeren in CO2 reductie) voor de komende 15 jaar. Afvang en opslag van CO2 is een van de voordeligste manieren om op korte termijn de klimaatdoelen te halen.

  • Theemswegtracé

Bedrijven van Burengesprek nauw betrokken bij bouw Theemswegtracé

De onderbouw van het Theemswegtracé, de nieuwe havenspoorlijn in de Botlek , is zo goed als voltooid.  Het Theemswegtracé is een ruim vier kilometer lang traject van een betonnen spoorviaduct en twee stalen boogbruggen. SaVe, een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants, is verantwoordelijk voor de bouw van het betonnen viaduct, dat grotendeels langs en soms zelfs over de terreinen van de nabijgelegen bedrijven loopt, waaronder de bedrijven van Burengesprek als Air Liquide, Vopak, Huntsman en Lyondellbasell. Een nauwe samenwerking tijdens de bouw was daarom van groot belang, om de veiligheid van de bouw, de bedrijven en de omgeving te garanderen. VolkerRail neemt het project nu over voor de aanleg van de zogenoemde bovenbouw, de sporen en technische systemen van de spoorlijn.