fbpx

Aftellen naar het afzinken van tunneldelen Maasdeltatunnel

24 oktober 2022 – Het heeft een tijd geduurd, maar het aftellen is begonnen. Op 31 maart en 15 april 2023 staat het afzinken van twee tunneldelen van de Maasdeltatunnel op het programma. In 2019 is de tunnel aangekondigd met als doel het verbinden van de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg. De voorbereiding hierop is al in volle gang.

De Maasdeltatunnel is onderdeel van de Blankenburgverbinding, een nieuwe snelweg (A24) die vanaf 2024 de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg verbindt. In de maanden tot het afzinken van de tunneldelen worden er aardig wat voorbereidingen getroffen. Denk bijvoorbeeld aan het uitbaggeren van de uiteindelijke locaties van de tunnelen, maar ook aan het afbouwen van de opritten op de oevers aan beide zijden van Het Scheur, afgebouwd.

Bijzondere gebeurtenis
Volgens de planning van de Rijkswaterstaat worden de twee tunneldelen in twee dagen afgezonken. Hoe de reis van Isabella en Alara, zoals de tunneldelen zijn gedoopt, er exact uit gaat zien, wordt later bekend gemaakt. Het afzakken van het eerste tunneldeel staat gepland op 31 maart 2023 om 10:00 en duurt tot 1 april 10:00. Het tweede deel van de tunnel staat op 15 april 2023 gepland, wederom om 10:00. Deze data zijn bewust gekozen, omdat de stroming minimaal is door het verschil tussen hoog- en laagwater. Mocht het afzinken van de tunneldelen toch op de eerdergenoemde data niet mogelijk zijn door extreme omstandigheden, zoals slecht weer, dan zijn er drie reserve momenten vastgelegd namelijk:

  • Zaterdag 29 tot zondag 30 april
  • Zondag 14 tot maandag 15 mei
  • Maandag 29 tot dinsdag 30 mei

Baggeren
Als voorbereiding op het afzinken van de tunneldelen, wordt in Het Scheur gebaggerd. De klus wordt geklaard door de Meuse River, een van de grootste baggerschepen van Europa.  Het schip heeft sterke pompen en motoren en zuigt de grond van de bodem, waarna het naar de Noordzee vaart om het daar te storten. Dit baggeren zorgt ervoor dat de 17 meter diepe Scheur wordt verdiept naar 30 meter. In totaal wordt er 500.000 kubieke meter grond verplaatst. Het is voor het eerst dat er een tunneldeel zo diep wordt gezonken.

Grote betontegels
In de twee maanden na het baggeren van de bodem van de sleuf worden er twaalf grote betontegels geplaatst. De tegels zijn zeven bij zeven meter groot en wegen per stuk maar liefs honderdduizend kilo. De tegels functioneren als ondergrond van de tunneldelen. Elk tunneldeel is tussen de 185 en 205 meter lang. Dit is een opvallend formaat, omdat er in Nederland nog nooit een tunneldeel van deze omvang is gebouwd en gezonken. De bouw van de tunnel moet gereed zijn in 2024. Het afzinken van de tunneldelen heeft geen invloed op de doorstroom van het verkeer.

Bron tekst: Rijkswaterstaat
Bron beeld: Rijkswaterstaat

MEER NIEUWS

Verduurzaming in de Botlek-Europoort

15 november 2024 – Het is de Nationale Klimaatweek! Van 11 tot en met 17 november 2024 zetten bewoners, bedrijven en gemeenten zich in voor ...

Alco Energy Rotterdam tekent intentieverklaring om CO2-uitstoot met ruim 70 procent te verlagen

8 november 2024 – Op 10 oktober tekende Alco Energy Rotterdam een intentieverklaring met het ministerie van Klimaat & Groene Groei, het ministerie van Infrastructuur ...