fbpx

HES Botlek Tank Terminal

Herkomst: Nederland
Aantal vestigingen: 2
Aantal medewerkers: 65
Op de locatie sinds: 2012
HES Botlek Tank Terminal is een dochterbedrijf van HES International, een van de grootste onafhankelijke aanbieders in Europa van op- en overslagcapaciteit in droge en natte bulk. HES International is een Nederlands bedrijf en beschikt in totaal over zeventien terminals, waarvan vijftien in Europa, één in de Verenigde Staten en één in Australië. De meeste terminals van HES bevinden zich in het Rotterdamse havengebied, waaronder de twee vestigingen van HES Botlek Tank Terminal. Deze vestigingen liggen anderhalve kilometer bij elkaar vandaan.
Wat doen we?

Op de hoofdvestiging van de HES Botlek Tank Terminal werken we met drie productgroepen: benzine, diesel en biodiesel. We slaan deze producten op, mengen en drogen ze. In 2017 is onze capaciteit hier meer dan verdubbeld, waardoor we nu over een capaciteit beschikken van bijna 500.000 kubieke meter. Onze opslagtanks zijn voorzien van vaste daktanks met een intern drijvend dak en een dampverwerkingsinstallatie. Mede daardoor beschikken we over een van de meest milieuvriendelijke tankterminals ter wereld en is het de eerste terminal in Nederland met het ISO 28001-certificaat.

Aan onze 420 meter lange steiger kunnen twee grote zeeschepen en twee binnenvaartschepen tegelijk aanmeren. Naast vervoer per schip worden de producten gedistribueerd per vrachtwagen en trein, voornamelijk richting België, Duitsland en Frankrijk. De HES Botlek Tank Terminal staat bekend om de goede spoorverbinding. Daarnaast onderscheiden we ons met onze diensten op het gebied van biodiesel. Op dat vlak werken we al jarenlang voor de grote oliemaatschappijen.

Aan de Laurenshaven ligt de HES Botlek Tank Terminal – Bitumen, een bulkopslag- en overslagfaciliteit voor bitumenproducten. Bitumen is het zwaarste bestanddeel dat overblijft na de raffinage van ruwe aardolie. Het is onder meer een belangrijk onderdeel van asfalt. Naast opslag van bitumen maken we voor onze klanten verschillende mengsels. Dit omdat bijvoorbeeld snelwegasfalt anders is dan asfalt dat op een start- en landingsbaan op een vliegveld wordt gebruikt.

De distributie van de bitumenproducten vindt voor het grootste deel plaats per truck. Ook kunnen schepen tot 35.000 ton aanmeren bij onze terminal. Er is grond beschikbaar om de opslagcapaciteit met circa 30.000 kubieke meter uit te breiden, met de mogelijkheid om de laad- en loscapaciteit voor vrachtwagens en de afhandelingscapaciteit van de binnenvaart te vergroten. Binnen het Botlek Europoort-gebied zijn wij het enige bedrijf dat bitumen op- en overslaat. De veilige operaties, blending en productcertificering maken van HES Botlek Tank Terminal – Bitumen de favoriete bitumenopslagfaciliteiten in de regio Amsterdam – Rotterdam – Antwerpen (ARA).

Wat doen we aan veiligheid?

Veiligheid is een continu proces binnen HES Botlek Tank Terminal. Naast alle eisen waaraan we als BRZO-bedrijf moeten voldoen, beschikken we over een groot aantal ISO-certificeringen op het gebied van veiligheid en milieu. Ook hebben we de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het aantal mensen op onze veiligheidsafdeling. Dat is verdubbeld, omdat we incidenten te allen tijde willen voorkomen. Elk overleg begint bij ons met het bespreken van de veiligheid. Dat zit tussen de oren van alle medewerkers en is dus diep verankerd in de organisatie.

‘‘Draagvlak creëren voor de industrie in dit gebied is een continu proces. We kunnen niet achterover leunen.’
– Coen Janssen, General Manager HES Botlek Tank Terminal

Ons veiligheidsmanagementsysteem is conform NTA 8620. Ook zijn we vrijwillig lid van de bedrijfsbrandweer en gecertificeerd voor Arbeidsinspectie. Omdat veiligheid bij ons voorop staat, streven we samen met branchevereniging VOTOB middels de Safety Maturity Tool continu naar verbetering van onze veiligheidsnormen.

 

Waarom doen we mee aan het Burengesprek?

Voor de petrochemische industrie als totale sector is het ontzettend belangrijk om draagvlak te hebben voor onze aanwezigheid in dit gebied. Hoewel de industrie hier door de meeste mensen van oudsher wordt omarmd, is het creëren van draagvlak in onze ogen een voortdurend proces. We kunnen niet achterover leunen maar moeten proactief onze buren blijven informeren over wat er speelt. Transparantie vinden wij daarbij van groot belang; we hebben niets te verbergen. Industrie en bewoners gaan hier al tientallen jaren op een natuurlijke manier samen. Dat moeten we met elkaar zien te behouden.

MEER NIEUWS

Walter Moone van Vopak: “Diversificatie helpt”

De Vopak Terminal Botlek wordt uitgebreid en gemoderniseerd. Eind dit jaar moet de terminal klaar zijn voor de toekomst. De uitbreiding is onderdeel van de diversificatie en modernisering die Vopak ondergaat. Het groeien op het gebied van chemie-opslag is één van de belangrijkste peilers van de strategie van Vopak, aangezien de vraag naar chemie-opslag voortdurend toeneemt. Walter Moone, managing director Vopak Nederland, vertelt in EuropoortKringen uitgebreid over Vopak in de (nabije) toekomst.

  • Containers

DCMR controleert vuurwerkopslag in haven

Door het verbod op vuurwerk zullen mogelijk containers met vuurwerk in de haven blijven staan. DCMR, verantwoordelijk voor de veiligheid in de haven, verwacht echter geen problemen. Vanaf het moment dat het kabinetsvoorstel bekend werd, heeft DCMR zich voorbereid op de nieuwe situatie.

ANDERE BEDRIJVEN

LyondellBasell behoort tot de drie grootste chemiebedrijven ter wereld. Wereldwijd werken meer dan 18.000 mensen bij ons bedrijf en verkopen we onze producten in meer dan honderd landen.

  • Ducor Petrochemicals

Ducor Petrochemicals is gespecialiseerd in de productie van polypropeenproducten en verkoop van polyetheenproducten. Deze producten worden gebruikt als grondstof voor uiteenlopende toepassingen.

  • DCMR Milieudienst Rijnmond

DCMR Milieudienst Rijnmond is de gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland, veertien gemeenten in de regio Rijnmond en Goeree-Overflakkee.

2020-09-07T11:24:42+00:00